Τετάρτη 18 Νοεμβρίου 2015

Εχ Παναγιά ΄μ

                  Δεν ξέρω γιατί χθες και σήμερα αυτή η φράση τριβέλιζε το μυαλό μου.




Η ελιά                                   Κωστής Παλαμάς
Eίμαι του ήλιου η θυγατέρα
H πιο απ’ όλες χαϊδευτή.
Xρόνια η αγάπη του πατέρα
Σ’ αυτόν τον κόσμο με κρατεί.
Όσο να πέσω νεκρωμένη,
Aυτόν το μάτι μου ζητεί.
  Eίμ’ η ελιά η τιμημένη.

Δεν είμ’ ολόξανθη, μοσχάτη
Tριανταφυλλιά ή κιτριά·
Θαμπώνω της ψυχής το μάτι,
Για τ’ άλλα μάτια είμαι γριά.
Δε μ’ έχει αηδόνι ερωμένη,
M’ αγάπησε μία θεά·
  Eίμ’ η ελιά η τιμημένη.

Όπου κι αν λάχω κατοικία,
Δε μ’ απολείπουν οι καρποί·
Ώς τα βαθιά μου γηρατεία
Δε βρίσκω στη δουλειά ντροπή·
Μ’ έχει ο Θεός ευλογημένη
Kι είμαι γεμάτη προκοπή·
  Eίμ’ η ελιά η τιμημένη.

Φρίκη, ερημιά, νερά και σκότη,
Tη γη εθάψαν μια φορά·
Πράσινη αυγή με φέρνει πρώτη
Στο Nώε η περιστερά·
Όλης της γης είχα γραμμένη
Tην εμορφιά και τη χαρά·
  Eίμ’ η ελιά η τιμημένη.

Εδώ στον ίσκιο μου από κάτου
Ήρθ’ ο Χριστός ν’ αναπαυθεί,
Kι ακούστηκε η γλυκιά λαλιά του
Λίγο προτού να σταυρωθεί·
Το δάκρυ του, δροσιά αγιασμένη,
Έχει στη ρίζα μου χυθεί·
  Eίμ’ η ελιά η τιμημένη.
 
Χρόνια και χρόνια από την επομένη του Αγ.Νεκταρίου ως και παραμονές Χριστουγέννων, οι γονείς μας,άρχιζαν το μάζεμα των ελιών.
Πάντα οι δυο τους, για όλους μας.
 Πέρασαν τα χρόνια και κάθε που βρισκόμαστε με τ ΄αδέρφια μου στους ελαιώνες, πάντα ,όταν ο καρπός μαζεύεται στη λινάτσα να καθαριστεί από τα επί πλέον φύλλα,πάντα μα πάντα,
σε κάθε δέντρο, θυμάμαι τον πατέρα μου.
Γονάτιζε στη λινάτσα, έκανε τον σταυρό του και έλεγε:
Εχ,  Παναγιά' μ 
(μεταφράζοντας: με ευγνωμοσύνη:Αχ Παναγιά μου, σ΄ευχαριστούμε!)

Μα γιατί πάντα μιλάω μόνο για τον πατέρα μου;
Μα γιατί πάντα ήταν μαζί με τη μητέρα μας!
Πάντα μαζί!
...............................................Κάθε σκέψη μας σε κάθε ελιά, σαν μνημόσυνο στην αγάπη που φύτεψαν μέσα μας, μαζί με τις ελιές τους..........................................

Σήμερα, οι φωτογραφίες που έβγαλα ήταν για σας τους φίλους μου και τις φίλες μου,
 με νότες μουσικής και καθαρό ουρανό,που μόνο οι γραμμές των αεροπλάνων 
έσπαναν τη μονοτονία.

΄Οχι δεν σας έχω φωτογραφίες , μόνο αν αλλάξει η μηχανή μου θα χαίρομαι να φωτογραφίζω ουρανό.
Μέχρι τότε, θα αρκεστείτε μαζί με μένα σε σκούρα πλάνα,να καλύπτονται τα σημάδια του φακού.
Όμως όλες οι σημερινές φωτογραφίες τραβήχτηκαν με τη σκέψη σας.
Με μουσικές νότες, σε ελιά:

σε πουρνάρια
Σε κουμαριά φορτωμένη άνθη και καρπούς

 
σε λίγες μαύρες ελίτσες για αλάτισμα


σε αποξηραμένα φύλλα, παντού.


εδώ ο γνωστός κέδρος, που στα μικρά μας χρόνια, κατάλληλα  σε σχήμα
δεντράκια στολιζόταν με απλά στολίδια, και πολύ βαμβάκι για να δώσουν την γιορτινή όψη στα σπίτια μας  τα  ΧΡΙΣΤΟΎΓΕΝΝΑ,
....................................
Βλέπετε το μικρό τραντζιστοράκι με το αστάρι στην πάνω γωνία, δείγμα ότι με συντροφεύει στις κατασκευές μου  , έτρεχε μετά μουσικής παντού για να φωτογραφηθεί για σας,
 και βλέποντας τώρα δα τις φωτογραφίες
μου βγαίνει συμπέρασμα:

 Αγαπημένες μου φίλες
αγαπημένοι μου φίλοι
Ας είναι οι κεραίες της ψυχής μας
στραμμένες πάντα στον ουρανό!


Ας στρέψουμε τη ψυχή μας ψηλά!
Μόνο εκεί μπορούμε να βρούμε την Αλήθεια!
Μόνο εκεί δεν υπάρχουν ερωτηματικά.......
Σε  περίπου 40 μέρες έρχονται Χριστούγεννα....


και

 Από το φεστιβάλ Θεσσαλονίκης.Τα έχω ακούσει τόσες φορές τις τελευταίες μέρες...
 Να είστε πάντα καλά
και να πιστεύετε!
'Ο,τι κι αν συμβαίνει γύρω μας, δίπλα μας, όλη η γη είναι στα χέρια ΤΟΥ!
Όλο το σύμπαν!


33 σχόλια:

  1. Βαρβαρούλα μου, πολύ με συγκίνησες με την αναφορά σου στους γονείς σου... Πάντα να τους θυμάσαι με αγάπη, γλυκιά μου!
    Το ποίημα του Παλαμά για την Ελιά, δεν το είχα ξαναδιαβάσει, μα πόσο συμφωνώ με την κάθε λέξη!
    Οι φωτογραφίες σου είναι υπέροχες και σχεδόν νιώθω τη μυρωδιά των φυτών, της γης!
    Η μουσική παρέα σου νομίζω πως είναι από τις καλύτερες συντροφιές που θα μπορούσες να έχεις!
    Σε φιλώ πολύ και πλέον εύχομαι καλή ξεκούραση σε όλους σας!!!
    ΣΣΣΣΣΣΜΟΥΤΣ, κορίτσι μου! Καλό ξημέρωμα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σήμερα το θέμα είχε μουσικές νότες και δικαίως σου άρεσε πολύ!
      Ναι το ποίημα της ελιάς, νομίζω είναι το πιο αντιπροσωπευτικό!
      Ήταν ένα όμορφο διήμερο, κοντά στη φύση, που γίνεται τόσο σπάνια!
      Άσχετα αν ζούμε στη φύση, στις ελιές είναι διαφορετικά!Ενέχει και συγκίνηση!Το ίδιο και στο ελατόδασος , που κάποιες φορές έχετε δει φωτογραφίες του.
      Σ΄ευχαριστώ για τη μοναδικά ευρηματική και όμορφη καρτούλα σου, μαζί με το πλεκτό σου βερ που βρήκα στο γραμματοκιβώτιό μου!Πήρε τη θέση του κοντά στην οθόνη!φιλιά!!! Χ 2

      Διαγραφή
  2. Αγαπημένη μου μπάρμπι!
    Κέρινή μου οικοδέσποινα, είσαι φανταστική!
    Σε αγαπώ πολύ.
    έχεις έναν δικό του τρόπο να μας μεταφέρεις μαζί σου στις στιγμές της ζωής σου και να μας συγκινείς κάνοντάς μας να χαμογελάμε νοσταλγικά παράλληλα.
    θέλω και εύχομαι να περνάς όμορφα
    να απολαμβάνεις την κάθε σου μέρα
    Φιλιά πολλά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Είναι καθήκον να απολαμβάνουμε την κάθε μας μέρα Κική μου!
      Χαίρομαι αν εισπράττονται και μεταφράζονται τα συναισθήματά μου έτσι όπως το γράφεις!
      Σ΄ευχαριστώ!!!
      φιλάκια πολλά πολλά!

      Διαγραφή
  3. Βαρβάρα μου με συγκίνησε η ανάρτησή σου και εγώ έτσι θυμάμαι τον πατέρα μου, να έχει πάντα δίπλα του την μητέρα μου...
    Καλή σοδειά!
    Φιλάκια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ελένη μου, οι γονείς, η αίσθησή τους,η ανάμνησή τους, είναι πάντα μέσα μας!Απλά με μια αφορμή, τα συναισθήματά μας, περισσεύουν και βγαίνουν!
      Σ΄ευχαριστώ!
      Η σοδειά ήταν πολύ καλή ανάλογα με τους ..οικοδεσπότες.Γνωρίζεις εκείνο το...τετράστιχο?
      - Γειά σου αμπέλ' !
      -Καλώς τουν τιμπέλ' !
      -Πούν' τα σταφύλια αμπέλ΄ ;
      -Μ΄εσκαψι΄ς τιμπέλ;
      ...
      Κάπως έτσι...και κάθε χρόνο, μέσα μας, βάζουμε υποσχέσεις για την επόμενη χρονιά!
      φιλιά πολλά!

      Διαγραφή
  4. Πόση ομορφιά και πόσες αλήθειες στη σημερινή σου ανάρτηση Βαρβάρα!!! Σ' ευχαριστούμε αγαπημένη φίλη, για όλα τα όμορφα κι ευλογημένα που μας θύμισες!
    Την αγάπη μας και τα φιλιά μας! :-*

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. κι εγώ σας ευχαριστώ που με τιμάτε με τις επισκέψεις σας!
      και τη δική μου αγάπη και εκτίμηση!
      φιλιά πολλά!

      Διαγραφή
  5. Ωραία ανάρτηση. Καιρός είναι να δούμε πια πως υπάρχει κάποια δύναμη που προστατεύει το καλό.
    Φιλιά πολλά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Φιλία μου, αν δεν δούμε αυτή την Δύναμη, δεν μπορούμε να ανταπεξέλθουμε στους καιρούς!
      Είναι πολλά που δεν μπορούμε να κατανοήσουμε το γιατί, αλλά ας εμπιστευθούμε τον 'ΕΝΑΝ!
      Φιλιά πολλά!

      Διαγραφή
  6. πολύ συγκινητική η ανάρτηση σου...ειδικά για όσους από εμάς έχουμε παρόμοιες αναμνήσεις!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σ΄ ευχαριστώ καινούργια μου φίλη!
      Σίγουρα όλοι έχουμε μέσα μας πολλά πολλά όμορφα να θυμόμαστε!
      Να είσαι καλά!
      φιλάκια!

      Διαγραφή
  7. Συγκίνηση μεγάλη Βαρβάρα μου!
    Πάντα να τους θυμάσαι με αγάπη!
    Φιλιά ζεστά!♥

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αγάπη! αυτό τα λέει όλα!
      σ΄ευχαριστώ!!!
      φιλάκια κι από μένα!

      Διαγραφή
  8. Βαρβάρα με συγκίνησες!!
    Νά' σαι καλά κορίτσι μου, σε φιλώ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σ΄ευχαριστώ αγαπημένη μου Τζίνα!
      Να είσαι πάντα καλά!
      φιλιά!

      Διαγραφή
  9. Αχ! τρυφερό αδέρφι μου ... η μνεία που κανεις στους γονεις σου με συγκινεί καθε φορα που το κανεις....είναι το καλύτερο μνημόσυνο για εκείνους να είσαι καλα και να τους θυμασαι παντα.. όσο για την μουσικούλα σου σας συνόδευε στην κοπιαστική δουλεια στο μαζεμα των ελιών ματια μου ..και όχι μονο...νομιζω οτι και τα γυρω σας θα διασκεδασαν ......ναι να σηκώσουμε τις κεραιες μας όλοι μας προς τα πανω .εκει που αφήνουμε τις ελπίδες μας...και ζηταμε την προστασία ΤΟΥ.....να περνας ομορφα Βαρβαρούλα μου ...καλή ξεκούραση απο το κάματο...!!! καλε; που τα θυμηθηκες τα τραγουδια αυτά.. !!!! και προπαντως το δεύτερο...ποσα χρόνια ειχα να το ακουσω.. πολύ ομορφο...!!! να είσαι καλα μικρή μου ...φιλακια σε όλους σας και σε σενα ξεχωριστα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Τα τραγούδια αυτά δεν τα ξέχασα ποτέ!
      Κάθε τόσο κάτι θα βρεθεί να μου τα θυμίσει!
      Όσο για τα όμορφα που μου γράφεις, σε ευχαριστώ και από εδώ!Ποιόν κάματο; Χαρά ήταν!
      Να μου θύμισες πάλι ενα στίχο από παλιά...

      ...Δούλευε, δούλευε, γέλα πολύ
      δίχως δουλειά είν' η ζήση πεζή
      δουλειά - χαρά, δουλειά - χαρά
      όλοι μαζί στη δουλειά....
      κι εσύ μας ..ξεπέρασες ακούραστη Σμαραγδένια μας!
      Υ΄Γ.
      Καποια στιγμή, θα πρέπει να κάνουμε μια ανάρτηση με προσκοπικά τραγούδια!
      Αφού όμως ακούσουμε απο το Α ως το Ω, τα άγνωστα για μένα άσματα!
      φιλάκια πολλά!

      Διαγραφή
  10. Το γλυκιά, συγκινητική ανάρτηση!! Πολύ όμορφες οι φωτογραφίες σου, οι αναμνήσεις σου... και το ποίημα γνωστό και αγαπημένο!
    Να τους θυμάσαι πάντα με αγάπη, Βαρβάρα μου.
    Σε φιλώ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Βαρβάρα μου, το ξεχνάνε οι δυνατοί του κόσμου, ότι είμαστε στα χέρια ΤΟΥ!!!
    Νομίζουν ότι είναι αθάνατοι!!!!!!!
    Καιρός είναι να τους βάλει όλους στη θέση τους!!!!!
    Καλοφάγωτες οι ελίτσες σας, να είστε γεροί να θυμάστε τους γονείς σας!!!!!
    Φιλάκια πολλά!!!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. σε ευχαριστώ Ρένα μου!!!!
      καλές γιορτές!!! αφύ...απαντώ...ΔΕΚΈΜΒΡΗ
      φιλιά

      Διαγραφή
  12. Τι ωραία , μαζεψατε ελιές εκεί στο Βορρά , οι δικές μας είναι ακόμα πολύ άγουρες και θα πάω μετά τις γιορτές μάλλον !!!
    Και τα δικά μου δέντρα είναι από τους γονείς μου και αν νιώθω ευγνωμοσύνη είναι γιατί μπορώ να έχω το δικό μου και πολλών άλλων το λάδι !!! Και να σου πω ότι όταν πρωτοήρθα στην Ελλάδα και δοκίμασα το λάδι δεν μου άρεσε καθόλου . Στη Βενεζουέλα κυρίως υπάρχει άφθονο ηλιέλαιο και σπορέλαιο !! Μικρές ποσότητες ελαιολάδου εισάγονται από Ισπανία κυρίως σε συσκευασίες των 300 γρ , άλλοι τόποι ..
    Πάντα ψηλά να κοιτάμε φιλενάδα για όλους τους λόγους που ανέφερες !!
    Σε φιλώ με την αγάπη μου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πάντα ψηλά, είναι ένα θέμα που σκέφτηκα σήμερα, για κάποια...απο τις μέλλουσες αναρτήσεις μου.
      σε ευχαριστώ για όλα!
      Αν και οι δικές μας είναι λαδοελιές ξερικές, ποικιλία Χαλκιδικής, σε σκέφτηκα είναι αλήθεια...
      Φιλάκια πολλά!

      Διαγραφή
  13. Το μάζεμα των ελιών, άρχιζε από τον Νοέμβρη μήνα, ξεκινούσαμε όλη η οικογένεια μαζί, παίρναμε και για φαγητό θυμάμαι ψωμί, ελιές φακή μαγειρεμένη από την προηγούμενη μέρα κι ένα κρεμμύδι. Το κρεμμύδι το σπάγαμε σε μια πέτρα.
    Το βραδάκι ο κάθε ένας μας κουβαλούσε στην πλάτη του την σοδειά, αν ποτέ έβρεχε εκεί κοντά ήταν μια σπηλιά και πηγαίναμε.
    Οι ελιές ήταν μακριά από το σπίτι μας.
    μετά τις βάζαμε σε έναν λινό κι όταν τελειώναμε το μάζεμα τις πηγαίναμε στο λιτρουβιό (ελαιοτριβείο) στο οποίο τα λιθάρια τα κινούσε ένα άλογο. μετά έβαναν το λάδι σε ασκιά και μας το κουβαλούσαν στο σπίτι όπου το βάναμε σε πιθάρια στο υπόγειο για όλη την χρονιά. Το χειμώνα με το κρύο πάγωνε σε ένα στερεό σώμα. ¨όχι δεν υπήρχε θέρμανση, ούτε ηλεκτρισμός, και όμως ήταν μια παιδική ζωή αθώα γνήσια γεμάτη αγάπη μα και διδάγματα ότι για να φας θα πρέπει να δουλέψεις, από μικρός να βγει το μεροκάματο...
    Σήμερα άλλαξε ο κόσμος, αλλά φυσικό είναι.
    Στην Γουατεμάλα τρώγαμε καλαμποκέλαιο το δε ελαιόλαδο το πουλούσαν στα φαρμακεία μια μάρκα Ισπανική SENSAT σε πολύ μικρές ποσότητες 6 oz.

    Βάρβάρα με την αγάπη μου

    Γαβριήλ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σας ευχαριστώ αγαπητέ μας κ. Γαβριήλ, για αυτές τις αναμνήσεις που μοιραστήκατε μαζί μου.,Είναι όμορφο να θυμόμαστε!
      ΚΑΛΆ ΧΡΙΣΤΟΎΓΕΝΝΑ!!!!
      Με την εκτίμησή μου πάντα

      Διαγραφή
  14. Βαρβάρα μου πόσο συγκινητική η ανάρτησή σου!
    Και πόσο πολύτιμες οι μνήμες σου, που αγκαλιάζουν το τωρινό μάζεμα των ελιών!
    Φιλιά πολλά και καλό Σαββατοκύριακο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αγαπημένη μου me(maria),σε ευχαριστώ!
      Οι μνήμες των γονιών μας , για τον καθένα είναι πολύτιμες όπως το είπες!
      σε ευχαριστώ!

      Διαγραφή
  15. Αχ Βαρβάρα μου, πόσες και πόσες πολύτιμες αναμνήσεις κρύβουν οι ελιές! Να τους θυμάσαι πάντα με αγάπη τους γονείς σου. Πολύ συγκινητική ανάρτηση. Καλοφάγωτες οι ελιές σας! Τι όμορφες που είναι οι φωτογραφίες σου!! Η μουσική είναι πάντα ο καλύτερος σύντροφος. Τα τραγούδια είχα χρόνια να τα ακούσω και είναι πολύ όμορφα! Δεν ήξερα καν ποιος τα τραγουδά. Όσο για το τελευταίο που γράφεις, ότι γίνεται γύρο μας πρέπει να δυναμώνει την πίστη μας. Μόνο η δύναμη που δίνει η πίστη θα μας σώσει.Φιλάκια πολλά Βαρβάρα μου και καλή δύναμη για το μάζεμα της ελιάς!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Καλη σοδειά να έχετε Βαρβαρα μου, οι αναμνήσεις σου πολύτιμες. Οι εικόνες απο τη φύση οι ομορφότερες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή